Euroskop, čtk, 19. 12. 2018
Komise dnes zveřejnila některé konkrétní právní návrhy, kterými chce EU připravit na situaci tvrdého brexitu. Jednostranná dočasná opatření, v některých případech ovšem předpokládající reciprocitu ze strany Londýna, upravují pro měsíce po 29. březnu 2019 oblasti jako jsou finanční služby, letecká či automobilová doprava nebo závazky související s ochranou klimatu.
„Tyto kroky nebudou – a nemohou – odstraňovat celkový dopad scénáře ‚tvrdého brexitu‘, nijak nenahradí nedostatek přípravy ostatních zainteresovaných stran ani nejsou odrazem výhod plného členství v EU či podmínek přechodného období tak, jak je definováno v (připravené) dohodě o vystoupení,“ uvedla dnes komise.
Členské státy a europarlament vyzvala, aby návrhy schválily rychle a umožnily jejich vstup v platnost ještě před datem brexitu.
Jedním z návrhů je například plán umožnit v případě mimosmluvního brexitu až do konce příštího roku britským přepravcům vozit zboží do zemí EU. Předpokladem ovšem je, že Londýn se vůči dopravcům ze zemí EU zachová recipročně. Britským firmám ale už nebude umožněna takzvaná kabotáž, tedy transport zboží mezi dvěma místy v unii.
Tvrdý brexit jako krajní řešení
Komise také členským zemím doporučila, aby se chovaly pragmaticky a v případě tvrdého britského odchodu zajistili, že britští občané žijící u nich ve chvíli brexitu budou moci na jejich území nadále pobývat legálně. Zajistit by také měly jistotu například ohledně jejich penzí či zdravotního pojištění.
Místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis dnes zdůraznil, že unie dál stojí o britský odchod podle domluveného textu dohody o vystoupení.
„Výrazně by to minimalizovalo dopady a umožnilo nám připravit se pořádně na nové nastavení budoucích vztahů mezi EU a Británií,“ řekl novinářům.
Nejnutnější opatření pro ochranu unijních zájmů
Schválení „rozvodové smlouvy“ ale vázne v britském parlamentu. Sto dní před datem britského odchodu, což je právě dnes, tak nejistota kolem podoby brexitu roste. „Protože víme, že riziko vzrůstá, musíme se pochopitelně připravit,“ podotkl Dombrovskis. Cílem podle něj je pro občany i firmy z 27 zemí EU tvrdý brexit „co nejvíce změkčit“.
Navržená opatření jsou podle komise omezená na základní oblasti a absolutně nezbytná pro ochranu životních zájmů EU a tam, kde opatření ze strany samotných členských zemí nejsou dostatečná.
Pro případ britského odchodu bez dohody nyní Evropská komise například navrhuje dočasně umožnit lety mezi Británií a zeměmi unie jako jednostranné opatření po dobu jednoho roku. Komise bude moci například pozastavit či odmítnout autorizaci britských leteckých přepravců, pokud nebude přístup britské strany k evropským společnostem na odpovídající úrovni. Dočasně zajištěno bude také pokračování platnosti bezpečnostních certifikátů.
Klíčový finanční sektor
Podmínky pro automobilovou osobní dopravu by se podle podkladů EK měnit v podstatě neměly, řidičské průkazy si obě strany budou nadále uznávat. Nějaká zvláštní opatření komise nechystá ani pro autobusovou dopravu, zkomplikuje se ale například převážení domácích zvířat.
Pro britskou stranu významnou oblast finančních služeb chce komise po možném tvrdém brexitu upravit jen několika dočasnými a reciprocitou z britské strany podmíněnými opatřeními.
Mají pomoci finanční stabilitě tam, kde nebudou stačit kroky, které v rámci s možným tvrdým brexitem podnikají sami účastníci trhu. Komise ovšem dnes také připomněla, že po brexitu bez dohody nebudou moci banky sídlící v Británii operovat na evropském trhu.
Autor: Euroskop