Petr Pospíšil, Euroskop, 26.10.2018
Naposledy jsme vám v rámci představování sedmnácti projektů PESCO představili námořní systémy určené pro protiminová opatření. V předposledním díle celého seriálu zůstaneme v námořní doméně a zaměříme se na projekt „Kontrola a ochrana přístavů a pobřeží.“
Zemí, která tento projekt iniciovala a navrhla, je Itálie. Kromě ní se jej účastní také ostrovní Irsko a trojice středomořských států – Řecko, Španělsko a Portugalsko.
Cílelm projektu je zvýšení schopností dohledu a ochrany určených námořských oblasti. Těmi můžou být jak přístavy a pobřežní vody, tak i strategicky významné námořní obchodní cesty, klíčové uzly námořní dopravy č důležité linie, kudy vedou podmořské telekomunikační kabely.
Námořní oblast bude monitorována ze vzduchu, z hladiny i pod hladinou
Co se týče prostředků, které mají tomuto cíli napomoci, ambicí architektů tohoto projektu je vývoj a následné koordinované terénní použití námořních senzorů, speciálních počítačových softwarových programů. Autoři projektu počítají i se zapojením vozidel schopných pohybu po mořské hladině, pod vodou i ve vzdušném prostoru nad mořem.
Zapojení těchto nástrojů umožní shromáždění, zpracování, porovnání a vyhodnocení získaných údajů. Tyto činnosti usnadní a zkvalitní detekci a identifikaci celé škály potenciálních problémů a hrozeb pro námořní dopravu.
Projekt bude mít i vlastní jednotku operačního nasazení
Kromě technologických prostředků zaměřených na monitoring a získávání informací o možných hrozbách bude v rámci projektu vyvinut i vlastní integrovaný systém schopný operačního nasazení v přístavech, pobřežních vodách a příbřežních oblastech. Tento operační systém bude disponovat i kapacitami pro ovládání a řízení (command and control).
Úspěšná realizace projektu má zajistit zvýšenou bezpečnost námořní dopravy a komunikace zprostředkované námořními cestami.
Autor: Petr Pospíšil, Euroskop