Povinné svícení vyvolává v EU ostrou debatu

11.08.2006
Zastánci celodenního svícení automobilů argumentují větší bezpečností silničního provozu, odpůrci poukazují na větší poškozování životního prostředí.

To, že by všichni evropští řidiči měli povinně svítit i přes den vyvolává na půdě EU ostrou debatu. Argumenty zastánců celodenního svícení se soustředí na bezpečnost na silnicích, odpůrci zase upozorňují na to, že takové nařízení bude mít negativní vliv na životní prostředí.


Evropská komise je přesvědčena, že používání světel i při jízdě ve dne by mělo omezit počet mrtvých o 3 až 5 procent, což znamená, že by na evropských silnicích mělo zemřít o 1 200 až 2000 lidí méně.


Nicméně ekologičtí aktivisté tvrdí, že větší množství kysličníku uhličitého, které bude výsledkem používání tlumených světel, přispěje ke globálnímu oteplování. Zastánci životního prostředí proto požadují, aby v případě prosazení celodenního svícení automobilky montovaly do svých aut nízko energická světla.


Celodenní svícení je již povinné ve čtrnácti evropských zemích (od července 2006 i včetně České republiky), avšak mnoho zemí uplatňuje různé úpravy tohoto nařízení. Například v Itálii je povinné svícení přes den vyžadováno jen na dálnicích a silnících ve městech, v Polsku norma nařizuje celodenní svícení jen od října do února.


Harmonizace těchto silničních nařízení je současným námětem diskuse v Evropské komisi. Důležitým příspěvkem do diskuse je i to, že celodenní povinné svícení zvýší spotřebu benzínu v automobilu o zhruba 1,5 procenta. Použití nízko energických světel však sníží tento nárůst spotřeby na pouhá 0, 3 procenta.

Autor: jos-iHNed, The Independent

Sdílet tento příspěvek