Brusel chce omezit plýtvání energií

19.10.2006
Cílem řady opatření je omezit spotřebu o 20 procent. Obyvatelé Evropské unie by tak ročně ušetřili miliardy eur.

Evropská unie chce přestat plýtvat energií a do roku 2020 snížit její spotřebu o 20 procent. Pomoci k tomu má nové značkování nejrůznějších výrobků od počítačů po domy či auta. Brusel chce rovněž podporovat častější využívání takzvaných úsporných žárovek, které snižují spotřebu v průměru o 60 procent a vydrží několikanásobně déle než klasické žárovky.


Rozjet by se měla i kampaň, která by Evropany nabádala, aby nenechávali spotřebiče zapnuté v pohotovostním režimu (standby), ale vypnuli je úplně. Jen v jednom bytě by toto opatření mohlo snížit poplatky za elektřinu o 84 eur, tedy téměř 2500 Kč ročně. Nejrůznější moderní elektronické vymoženosti se na platbách za elektřinu podílejí z 20 procent. Polovina tohoto podílu přitom připadá právě na spotřebiče zapnuté v pohotovostním režimu.


Evropské domácnosti ročně vyplýtvají na pohotovostním režimu 100 miliard kilowatthodin ročně. To odpovídá energii, kterou by vyrobilo asi deset velkých elektráren, z nichž každá by měla výkon jednoho gigawattu. Zástupci Evropské komise upozorňují, že v tomto případě je omezení spotřeby nejlacinější možné. Obyvatelé EU by navíc ročně ušetřili asi 15 miliard eur.


Česká pobočka Greenpeace a hnutí DUHA oznámený plán uvítaly. „Evropská a obzvláště česká ekonomika za sebou táhne vysokou energetickou náročnost jako drahé a špinavé závaží. Rozhýbání efektivních technologií a inovací nejenže srazí znečištění z energetiky či aut, ale zároveň modernizuje průmysl a posílí konkurenceschopnost,“ uvedl Petr Holub, vedoucí programu Energie Hnutí DUHA.


Podle Jana Piňose z Greenpeace je neuvěřitelné, že sedmnáct let po listopadu stále patříme k energetickým dinosaurům Evropy. „Energetická náročnost naší ekonomiky se snížila jen nepatrně, a to nikoli promyšlenými kroky, ale bankrotem některých podniků těžkého průmyslu,“ uvedl Piňos s tím, že český sektor energetiky zůstává stále spící Růženkou.


Slabým místem Akčního plánu je podle ekologických organizací doprava. Plán se podle nich nezabývá přepravou zboží, jen okrajově zmiňuje opatření na podporu veřejné dopravy a neobsahuje kroky, jež by podpořily přesun ze silnic na železnice.

Autor: jos-iHNed, čtk, Greenpeace

Sdílet tento příspěvek