S emisními povolenkami budou obchodovat také aerolinie, rozhodla EK

20.12.2006
Lety v rámci Evropské unie budou do systému obchodování s povolenkami zahrnuty zhruba v roce 2011 a lety přes hranice EU o rok později.

Evropská komise oficiálně přijala návrh na zahrnutí leteckých přepravců do systému obchodování s emisními povolenkami. Oznámila to komise s tím, že lety v rámci Evropské unie budou do tohoto systému zahrnuty v roce 2011 a lety přes hranice EU o rok později. Opatření se zřejmě projeví i v cenách letenek.


Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem Evropské unie ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie.


Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo v úvodu loňského roku. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.


Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné. „Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno,“ řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie.


Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až devět eur (zhruba 50 až 250 Kč). „Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší, než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech,“ zdůraznila komise.


Emise z mezinárodní letecké přepravy se v EU podle komise zvyšují rychleji než emise z jakéhokoli jiného odvětví. „Hrozí, že tento růst zničí pokrok EU ve snižování celkových emisí skleníkových plynů,“ uvedla komise. „Ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu v celém roce,“ upozornila.


Původní plán komise počítal s tím, že do systému obchodování s povolenkami budou již v roce 2011 zařazeny všechny lety. Tento záměr si však vysloužil kritiku ze strany leteckého průmyslu i významných obchodních partnerů, včetně Spojených států.

Autor: mab-iHNed,čtk

Sdílet tento příspěvek