Výbor EP pro životní prostředí šokoval automobilky

25.09.2008
čtk

Klíčový výbor Evropsého parlamentu podpořil návrhy Evropské komise a odmítl pomalejší snižování emisí u aut. Očekávalo se, že výbor podpoří u nových vozidel postupné snížení emisí do roku 2015 na 130 gramů oxidu uhličitého (CO2) na kilometr.

Výbor navíc schválil ještě dlouhodobý cíl, který automobilkám ukládá snížit emise CO2 až na 95 gramů na kilometr do roku 2020.

Kromě emisí poslanci odmítli navrhované snížení pokut pro automobilky, které by nesplňovaly emisní cíl. Ty se měly podle favorizovaného návrhu snížit na 50 eur (1200 korun) za každý gram nad stanovenou hranici. Komise přitom prosazuje sankce ve výši 95 eur (2280 korun) za gram.

Výsledek hlasování vyvolal ostré reakce zástupců automobilového průmyslu, přivítali ho naopak ekologové. Dopadlo to šokujícím způsobem. Je to neuvěřitelné. V roce 2012 nemůžeme nikdy být na 130 gramech CO2 na kilometr, řekl šéf asociace automobilek ACEA Ivan Hodač.

Podle některých diplomatů by dnešní hlasování mohlo rozpoutat bitvu mezi parlamentem a členskými státy, které spíše podporují pomalejší snižování emisí. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku. Po dnešku je jasné, že se to nestihne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy, uvedl jeden ze zdrojů.

Automobilky argumentují, že výrobci nemohou během čtyř let stihnou vyvinout typy vozidel, které by limity splňovaly. Snižování emisí je navíc spojeno s nemalými náklady, které pro každé auto činí 1200 (28.800 korun) až 2000 eur (48.000 korun). Hodač ale věří, že není všem dnům konec a limity po všech jednacích procedurách budou vypadat odlišně.

Ekologové jsou s výsledkem hlasování ve výboru spokojeni. Krátkodobý cíl je dosažitelný se současnými technologiemi. Dlouhodobý cíl, který dnes poslanci odhlasovali, by měl být jakýmsi vzkazem pro automobilky, že se budou muset změnit a všechny své síly budou muset nasměrovat na vývoj nové generace úsporných vozidel, řekl šéf neziskové organizace Transport & Environment Jos Dings.

Spokojena je i organizace Greenpeace. Zákonodárci odolali lobbingu ze strany automobilového průmyslu a podpořili většinu komisních návrhů, uvedla Franziska Achterberg, která má v Greenpeace na starosti právě dopravu. Podle ní je nyní míč na straně členských států, které by se podle aktivistů měly zachovat stejně jako poslanci.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek