Francie: neviňte nás z ochranářství, začněte u sebe

16.02.2009
čtk

Evropské země, které „bezuzdně“ prováděly „opravdový daňový dumping“ nemohou obviňovat Francii z ochranářství. Řekl to v rozhlasové stanici France-Inter poradce francouzského prezidenta pro sociální záležitosti Raymond Soubie.

Víme o celé skupině evropských zemí, které jsou na východě nebo na severovýchodě Evropy, které celé roky uplatňují daňová opatření s prakticky žádným zdaněním společností, což je opravdový daňovým dumping, řekl dále.

Soubie žádný z kritizovaných států nejmenoval, ale například francouzský koncern PSA Peugeot Citroën společně s japonskou Toyotou vytvořil konzorcium TPCA, které díky investičním pobídkám mimo jiné v podobě daňových slev českého státu vybudovalo výrobní linku v Kolíně.

Takže tyhle země nám nemohou říkat: ‚vy se teď dopouštíte protekcionismu‘, ačkoli bezuzdně prováděly právě politiku daňového dumpingu. Pokud máme fiskální a sociální ekonomickou politiku, která umožňuje posílení našeho průmyslu, to není špatné. To není ochranářství, to je jednoduše zvýšení přitažlivosti země, uvedl Soubie.

Podle něj by ochranářské opatření znamenalo, že Francie uvalí cla na dovoz zboží z ostatních zemí, což v rámci Evropské unie nejde. Francie se snaží učinit svůj průmysl konkurenceschopnějším, aby více průmyslníků zůstalo ve Francii a více průmyslníků chtělo přijít do Francie, dodal Soubie.

Sarkozy nedávno vyvolal protesty České republiky, když ve svém posledním vystoupení v přímém televizním přenosu kritizoval výrobu francouzských aut na českém území a jejich prodej ve Francii. Zároveň vyjádřil tužbu, aby automobiloví výrobci přestěhovali své továrny z ciziny zpět do Francie.

Francouzská vláda pak minulý týden ohlásila, že svým automobilovým koncernům půjčí 6,5 miliardy eur se zvýhodněným úrokem, pokud výrobci slíbí, že v příštích pěti letech nezavřou ve Francii žádnou továrnu. Za to si od Česka, jako předsednické země EU, i Evropské unie vysloužila obvinění z ochranářství. O víkendu plán kritizoval i německý koncern Volkswagen, kterému patří Škoda Auto.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek