27.05.2009
Euroskop
Oblast Českého Švýcarska získala jako první v České republice titul EDEN (European Destination of ExcelleNce). Podle verdiktu odborné poroty nejlépe dokáže rozvíjet cestovní ruch v podmínkách chráněné přírodní oblasti.
Garantem letošního ročníku pro Českou republiku se stala agentura CzechTourism, která ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj soutěž také zajistila. Soutěž EDEN vyhlašuje od roku 2006 Evropská komise v rámci projektu zaměřeného na rozvoj trvale udržitelného cestovního ruchu.
Do soutěže o marketingovou značku EDEN se přihlásilo 21 destinací, ve finále se kromě Českého Švýcarska rozhodovalo mezi turistickou oblastí Králický Sněžník – Śnieżnik a Orlickými horami – Podorlickem.
Vítězství Českého Švýcarska bylo suverénní, ačkoli o body jej mohla připravit relativně velká známost oblasti. „Tato destinace je ukázkovým modelem toho, jak úspěšně spolupracovat při rozvoji cestovního ruchu v chráněné oblasti. Na koncepci jeho rozvoje se totiž podílí obecně prospěšná společnost společně se správou národního parku, řekl ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška.
Porota kromě samotných turistických produktů hodnotila i to, jak probíhá komunikace s představiteli chráněného území, jak vyspělá je infrastruktura regionu (škála ubytování, informační centra aj.) nebo jak se daří spolupracovat s místní komunitou a podnikateli. Právě spolupráce byla u některých přihlášek kamenem úrazu – nejviditelnější to bylo v případě, kdy jednu destinaci přihlásily hned dva rozdílné subjekty.
Vítězná destinace získává právo používat při své propagaci značku EDEN a další marketingovou podporu od Evropské komise a agentury CzechTourism. České Švýcarsko tak může natočit spot, prezentovat se na webech a akcích agentury nebo si nechat vyrobit propagační materiály v hodnotě 350 tisíc korun. Zkrátka nepřijdou ani ostatní přihlášené destinace. Agentura z jejich nabídek připraví tematický seriál, který se objeví na webech agentury i v samostatné brožuře.
Autor: Euroskop