07.02.2006
Více než polovinu nákladu novin zdarma distribuovaných v Evropě tvoří bezplatné přílohy vydavatelů konvenčních listů.
Když se bezplatně rozdávaný deník 20 Minutos stal ve Španělsku listem s nejvyšším nákladem, škodolibě se tím pochlubil na titulní straně s obrovskou fotografií King Konga cenícího zuby.
„Jsme jedničky,“ směje se José Antonio Martínez Soler, který své noviny začal vydávat v suterénu před šesti lety. Celkový počet čtenářů se od té doby rozrostl na 2,3 miliónu. Konkurence nejprve reagovala s nezájmem až nepřátelstvím, později napodobováním a nyní se ho snaží získat pro sebe.
„V první fázi jsme pro ně byli pouhou charitou nebo odpadem,“ vzpomíná a poznamenává, že od loňského prosince, kdy 20 Minutos předstihl ve čtenosti El País, zavítalo do jeho madridské redakce celé procesí důležitých návštěvníků. „Během posledního roku a půl přišla za námi do redakce celá řada nápadníků. Placené listy zjistily, že nás nemohou zničit ani kopírovat, a tak nás nyní chtějí koupit a oženit se s námi.“
Tito ctitelé však nemusí být vyloženě zamilovaní. Mají především na mysli mladé lidi cestující hromadnou dopravou s nosy zabořenými v novinách. Odbyt bezplatných deníků v Evropě prudce stoupá. Jejich náklad dosáhl v loňském roce 23 miliónů výtisků denně, což představuje meziroční růst 33 procent, uvedl Piet Bakker, mimořádný profesor komunikace na Amsterodamské univerzitě.
Více než polovinu nákladu novin zdarma distribuovaných v Evropě tvoří bezplatné přílohy vydavatelů konvenčních listů. Tato nakladatelství však také investují do nových projektů jako 20 Minutos, jehož dvacetiprocentní podíl vloni koupila španělská mediální skupina Zeta Group.
Podíl bezplatných listů na evropském trhu se během posledních šesti měsíců značně rozrostl. Nové tituly se objevily ve Španělsku, Dánsku, na Islandu i v Portugalsku, kde nyní soutěží s průkopníky jako 20 Minutos nebo Metro, které se ze Švédska rozšířilo do bezmála dvacítky zemí po celém světě.
Zda se však 20 Minutos udrží ve Španělsku se svým nákladem na vrcholu i nadále, je nejisté. Tento měsíc hodlá vydavatelská skupina Planeta Group zahájit vydávání čtvrtého celostátního bezplatného listu Página Cero s předpokládaným nákladem jednoho miliónu výtisků.
Nyní je bezmála polovina všech novin vydávaných ve Španělsku rozdávána zdarma. Na Islandu tento podíl činí 72 procent. Ve Švédsku se deník Metro stal minulý měsíc nejčtenějším listem v zemi. Vyplynulo to ze čtenářského průzkumu Orvesto provedeného agenturou Research International, podle něhož současných 1,4 miliónu čtenářů denně představuje dvacetiprocentní nárůst.
Úspěch nových bezplatných titulů však možná více než s oblibou tohoto formátu souvisí s ekonomickými potížemi čtenářů.
„Souvisí to i s růstem spotřebitelské důvěry a tržeb a se skutečností, že placené noviny ztrácejí pozice u mladší generace,“ soudí Piet Bakker.
Vzhledem k největší skupině čtenářů – mladým lidem z měst – převládá na jejich stránkách reklama na elektroniku a podobné zboží.
„Velmi významná je reklama na mobilní telefony a vyzváněcí melodie,“ soudí Piet Bakker. „Je ale možné, že trh s mobilními telefony se během několika let nasytí – a to by mohl být problém.“
International Herald Tribune